מה ההבדל בין הייטק לביוטק?

ההסברים בפוסט זה לקוחים מתוך תוכנית הנבחרת שמטרתה לעזור לעובדי מערכת הבריאות לבצע את המעבר לעולם הביוטק. 

כשעוד הייתי אחות בבית חולים ציבורי וחשבתי על להיכנס לעולם ההיטק תמיד אמרו לי שאין לאחיות מה לעשות בהייטק. הם צדקו אבל רק מבחינה אחת. אולי אין לנו (עובדי מערכת הבריאות) תפקיד ממשי בעולם ההייטק הגדול אבל זה לא אומר שאין תפקידים מעולים שאנחנו יותר ממתאימים להם בעולם הביוטק, פארמה והמכשור הרפואי.

אז כאן נדבר על כל אחד מהם, נסביר מה התעשיות וניתן כמה דוגמאות גדולות ומוכרות מהארץ והעולם.
אז מה אתם אומרים, שנתחיל?

מה יש לנו לעשות שם?

ההשתלבות שלנו בתפקידים יכולה להיות לאורך כל התהליך החל מפיתוח ורעיון ועד למכירה והטמעה בשטח. איפה תרצו להיכנס תלוי כמובן בניסיון שלכם אבל חשוב לא פחות, מה מעניין אתכם ובמה תרצו לעסוק?
במדינה כמו שלנו (מישהו אמר start up nation?) יש מגוון גדול מאוד של סטארטאפים והרבה פעמים לפאונדרים עצמם חסר הידע הקליני. הם אולי מפתחי תוכנה או “פשוט” אנשים עם חזון אבל חסר להם האדם עם הידע. 

פה- אנחנו נכנסים לתמונה. אנחנו יודעים איך המערכת עובדת. למדנו במשך שנים על גוף האדם והתהליכים. עבדנו בתוך בתי החולים וראינו איך הדברים מתנהלים. יש לנו את שפה משותפת ואנחנו יודעים לקרוא מחקרים רפואיים. אולי כל זה מרגיש לכם כמו ברור מאליו אבל חברים, שלא תטעו, זה ממש לא. הידע שלכם יכול להיות בעל ערך רב לחברות האלו וחבל שלא נשתמש בו.

רגע לפני שנצלול להבדל בין פארמה למכשור רפואי כדאי להבין למה בכלל אנחנו מדברים על תעשיית הביוטק ולא הייטק באופן כללי.

 

 

ביו-טק (Biotechnology (Bio-Tech

ההגדרה הקצרה מויקיפדיה:
תחום של מחקר ופיתוח יישומי, המשתמש בידע ביולוגי לפיתוח טכנולוגיות. פיתוחים ביוטכנולוגיים מנצלים את תהליכי החיים במערכות הביולוגיות לצורך ייצור מוצרים בתחומי התעשייה, הרפואה, החקלאות והקוסמטיקה לרווחת האדם.

מחקרים בתחום הרפואה והבריאות קיימים כבר שנים רבות ובמחשבה ראשונה אולי תגידו לעצמכם שכל מה שצריך שם זה רק מדענים אבל זה לא נכון. אנחנו כרופאים, פיוזיותרפיסטים אחים ועוד, יכולים להתברג למגוון תחומים בתעשייה.
ביניהם- תיאום מחקר, מכירות, ייעוץ, הדרכה, יישום ועוד.

תעשיית התרופות והציוד הרפואי הם חלק בלתי נפרד מתחום הביוטק ומהווים חלק חשוב בפיתוח ויישום הטכנולוגיות הביולוגיות. ביוטק מאפשרת פיתוח תרופות חדשות (להלן תעשיית הפרמה Pharma) וציוד רפואי (מדיקל דיוויס medical device) שמטרתו לעזור למטופל ע”י שיפור חייו בצורה ישירה או ציוד למטפלים כדי שיוכלו לבצע את עבודתם טוב יותר. 

גם חברות הפארמה וגם מדיקל דיוויס (מכשור רפואי) מתחלקות ל2 סוגים באופן ממש גס- חברות corprate ענקיות עם דרגים מאוד ברורים- שם כל אחד עושה את תפקידו וזה נורא ברור לאן אפשר להתפתח. לעומתם יש חברות סטארט אפ start up שבהם התפקידים לעיתים מרגישים יותר כלבויניק style בהם אדם אחד יכול לעשות מגוון רחב של תפקידים, אפשרויות הקידום לא תמיד ברורות אך יכולות להיות מהירות מאוד (במיוחד אם אתם נכנסים לעבוד בחברה בתחילת דרכה).
מן הסתם שיש יוצאים מן הכלל ויש סטרטאפים ענקיים שפועלים כמו חברות corporate. 

פארמה Pharma Pharmaceutical

תעשיית התרופות או עולם הפרמה עוסק בפיתוח, ייצור ושיווק תרופות לטיפול במגוון מחלות ומצבים בריאותיים. התעשיה כוללת חברות פרמצבטיות ומחקר ביוטכנולוגי. המטרה היא למצוא טיפול תרופתי שיעזור למטופלים במגוון רחב של מצבים בריאותיים.

לא ניכנס כאן לתוך נבכי תעשיית הפרמה בארץ ובעולם רק נגיד שזאת תעשיה שמגלגלת סכומי עתק. בד”כ מדובר בחברות Corporate ענקיות עם שלבי התקדמות מאוד ברורים, במיוחד אם נכנסים לחברות הגדולות והמוכרות כמו פייזר Pfizer, טבע Teva, באייר Bayer ועוד…

 

מכשור רפואי Medical Dvice

גם במכשור רפואי יש פיתוח, ייצור ושיווק. החברות יכולות להתמקד במוצרים שעוזרים לאיש מקצוע לטפל. כמו למשל Echelon Stapler של Johnson & Johnson שעוזר למנתח לסגור חללים בניתוחים לפרוסקופים וע”י כך חוסך זמן ניתוח. חיסכון בזמן ניתוח עוזר לכולם- למטופל, למרדים, לצוות וכמובן לכיס של הבית חולים. 
לעומת זאת יש מכשירים שמיועדים ישירות למטופל, ה- MiniMed של חברת Medtronic מזריק אינסולין באופן כמעט אוטומטי ועצמאי ומאפשר לחולי סכרת חופשיות כמו שלא הייתה להם עד עכשיו. כמובן שיש עוד המון פיתוחים וזה רק דוגמה אחת.

איפה כדאי לי לעבוד?

כמו שכבר ציינו, יש מגוון מאוד רחב של תפקידים בכל אחד מהתחומים, החל מייעוץ, פיתוח, QA, קשרי לקוחות, מכירה, שיווק, ועוד.. אז זה דיי קשה להמליץ לכל אחד לאיזה כיוון ללכת רק על סמך ההבדל בין 2 התעשיות ללא כניסה לתפקיד עצמו.

בגדול,
חברות פארמה עוסקות הרבה בצד המדעי, זאת אומרת מאמרים, מחקרים וכמובן תרופות. יש צורך בידע מעמיק והכנה של תהליכים שקורים בגוף האדם.
בחברות מדיקל דיוויס יש דגש גדול יותר על הצד הטכנולוגי. יחד עם זאת, שלא תחשבו לרגע שלא קוראים שם מאמרים ומבצעים מחקרים.

פעם שמעתי מישהו מתאר את זה כחנונים לעומת המגניבים אבל לא יודעת עד כמה אני מאמינה לזה כי שמעתי שבפארמה יש אחלה מסיבות. 

אם אתם מוצאים את עצמכם מסתבכים ורוצים ללמוד עוד על איך אפשר להיכנס לעולם הביוטק אתם מוזמנים לבדוק את תוכנית הנבחרת שמיודעת לעזור לעובדי מערכת הבריאות לעשות מעבר חלק יותר אל תוך עולם הפארמה והמדיקל דיוויס.

התוכנית מתאימה לרופאים, רופאות, פיזיותרפיסטים, פיזיותרפיסטיות, אחים, אחיות, קלינאי וקלינאות תקשורת ועוד… אם אתם לא בטוחים אם אתם מתאימים- אל תתביישו ליצור איתנו קשר.

כתיבת תגובה